چاپ

تاریخ صنعت چاپ در ایران

تاریخ صنعت چاپ ایران

دوران چاپ در ایران را دوران ایلخانیان می دانند. برخی بر این باورند که یهودیان فارسی زبان قبل از گروههای دیگر زبان فارسی از اهمیت چاپ کتاب به دلیل مشتریان ایرانی در بازار ایران آگاه شده اند. در سال 1639 ، سه كتاب فارسی زبان توسط گروه های تبلیغی مسیحی و در زمینه ترویج مسیحیت در لیدن ، هلند منتشر شد و چاپخانه ای كه این كتاب ها در آن چاپ می شود به نظر می رسد اولین چاپخانه فارسی در جهان است كه خارج از ایران است.

بر اساس اسناد موجود ، اولین کتاب منتشر شده در ایران ، کتاب سوبور داوود یا ساغموس است که در سال 1638 به زبان فارسی و با خط ارمنی در 572 صفحه در جلفای اصفهان و توسط روحانیون ارمنی منتشر شد.
ارامنه ، در مقابل سایر گروههای قومی-زبانی ساکن ایران ، توانسته اند چاپخانه ای را در بازار ایران تأسیس کنند و آزادانه شروع به چاپ و انتشار منابع مسیحی کنند تا پانزدهم در بین ملت های جهان با توجه به قدمت آنها ، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود فضای آزاد و دلگرم کننده ای باشد ، به ویژه برای شاه عباس صفوی و دیگر حکام این سلسله برای نفوذ در بازار ایران. ارمنی ها انتشار کتاب در بازار ایران در اصفهان را حدود 30 سال پس از کار در بازار ایران با مرکز اصفهان برگزار کردند. به گفته مسافران خارجی ، به ویژه شاردین ، ​​تعدادی از ایرانیان در عصر صفوی از کارهای چاپ و چاپ اطلاع داشتند و با نفوذ خارج از بازار ایران وارد کشور شده بودند. جان پینکرتون و جونز هانی ، که در دوران نادرشاه افشار به ایران سفر کرده است ، جزوه هایی به لاتین و عربی منتشر کرده است. تحول عمده در چاپ و نشر مطالب چاپی ، از جمله كتاب ، روزنامه و سایر مطالب ، در استان ایالت عباس میرزا قاجار در بازار ایران آغاز شد كه مصادف با جنگ های ایران و روسیه بود.
در سال 1240 ، حدود هفت سال پس از تأسیس چاپخانه در تبریز ، میرزا زین العابدین توسط فتحعلی شاه به تهران احضار شد و به وی دستور تأسیس چاپخانه و چاپ کتاب برای بازار ایران داده شد. چاپ سنگی در ایران پس از چاپ علی پس از سرب منتشر شد. جعفرخان تبریزی برای تدریس چاپخانه به مسکو اعزام شد و او چندین سال پس از ورود چاپخانه به بازار ایران ، با دستگاه چاپ سنگ در سال 1239-1240 به تبریز بازگشت.
اولین کتاب سنگ نگاری ظاهراً قرآنی در سال 1248 توسط میرزا اسدالله در تبریز منتشر شد و سه سال بعد ، او دوباره به نفع خود و در تبریز ، زادالمیاد در بازار ایران آزاد شد. چاپ لیتوگرافی ، به جز در تبریز و تهران ، در بسیاری از شهرهای دیگر ایران رواج داشت ، تا اینکه بیش از نیم قرن بعد از انتشار سرب در دوره ناصرالدین شاه قاجار منتشر شد. سنگ نگاره حتی تحت تأثیر لزوم فنی خط فارسی قرار گرفت و سبک نوشتاری خود را نه تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی نیز تغییر داد.
تأسیس مدرسه دارالفنون در اوضاع ایران و بازار ایران تأثیر داشت. نیاز به انتشار کتابهای درسی منجر به ایجاد کارگاهی برای چاپ آثار اساتید دارالفنون ، کتب درسی دانشجویان و برخی دیگر از کتابها در بازار ایران شده است. کارخانه چاپ کوچک دارالفونون در سال 1268 تأسیس شد و به دلیل تخصص آکادمی اسلامی مبارکه ، زیر نظر علیغولی میرزا عیدالسلطنه نامگذاری شد و این کار تا 1300 ادامه داشت و شاید حدود 40 عنوان کتاب درسی در آنجا منتشر شد تا برای مشتریان ایرانی و مشتریان خارجی در بازار ایران باشید.
یک چاپخانه دولتی که با عناوین مختلف فعالیت می کرد و کتاب و روزنامه چاپ می کرد ، در عصر ناصرالدین شاه تأسیس شد. جنبش مشروطیت در ایران و بازار ایران منجر به افزایش تعداد عناوین و تعداد روزنامه ها شده است ، گرایش بیشتر افراد به مطالعه محتوای سیاسی و اجتماعی و همچنین تقویت و گسترش چاپ در ایران و بازار ایران. چاپ ژلاتین ها که بعداً به روش چاپ استنسیل تبدیل شد ، احتمالاً از اواخر عصر ناصر مورد استفاده قرار گرفت و همزمان با شروع جنبش های سیاسی جدید برای تولید مثل اعلامیه های مخفی ، نامه های سرگشاده و نامه های سیاسی و چاپگرهای ظاهراً کوچک برای چاپ ژلاتینی شکل گرفت.
مطبوعات شورای ملی بلافاصله پس از اولین کنگره ، به منظور انتشار روزنامه و همچنین محتوای پارلمانی خود ، تأسیس شد و خیلی زود به بزرگترین چاپخانه در ایران و در بازار ایران تبدیل شد. این چاپخانه که بر اساس اسناد و مدارک فعلی بنا شده بود ، در سال 1233 توسط آقای زینال عابدین تبریزی تأسیس شد و با حمایت عباس میرزا در تبریز تاسیس شد. این کتاب درسی ، اثر میرزا ابوالقاسم ، قائم فراهانی ، شرح مفصلی از جنگهای ایران و روسیه ، ظاهراً اولین کتاب فارسی است که منتشر شده است و در جیهه 1234 در بازار ایران منتشر شده است.
مطالعه اولین کتابهای چاپ شده نشان می دهد که دولت از فن آوری چاپ برای اهداف خود استفاده کرده است. کتابها عمدتاً تاریخی ، مذهبی ، ادبی یا برای ارتقا اصول بهداشتی ، برای ارتقا جنبه های زندگی مدنی و فرهنگ زندگی جدید اجتماعی هستند.
بازار ایران پتانسیل زیادی برای تزریق ایده های جدید در مورد چاپ دارد.

برای سفارش چاپ کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *